lördag 3 september 2016

Vi vill åka till Moskva


Nej, det här inlägget har inget att göra med att kvalet till herrfotbolls-VM i Ryssland 2018 inom kort drar igång och att vi i Sverige vill att blågult ska få åka till Moskva och spela VM där.
Jag ska istället citera en motbjudande liten vers som handlar om Moskva. Den är riktigt rå, och jag brukar inte sprida sådana osmakligheter egentligen, men här har jag ett uttalat syfte med det.
Det rör sig om en ramsa som flera av killarna i min klass i mellanstadiet brukade sjunga ibland (typ i omklädningsrummet) men som faktiskt från början är en marschsång som sjöngs av svenska jägarförband på 80-talet, har jag nu fått reda på.
Jag klandrar inte klasskompisarna som sjöng så här, för jag är övertygad om att de vet bättre nu för tiden, och barn är lättpåverkade så det är snarare versens upphovsmän som ska klandras. Jag minns inte om jag själv stämde in, men det kan jag ha gjort (om inte annat så för att visa att jag minsann också kunde säga fula ord), och i så fall är det inget jag är stolt över. :(
Versen lyder så här:

Vi vill åka till Moskva / döda ryssen och må bra
Med vår stora Rambokniv / sprätter vi upp underliv
När vi våran AK tar / ryska barn blir utan far
När vi sitter ner på huk / ryska kvinnor suger kuk


Trevligt, inte sant? (not!)
Det var alltså inte IS-soldater, ”flyktingar med dålig kvinnosyn” eller ”kriminella invandrare i systemkollapsens Sverige”, för att använda ett par nutida nedlåtande benämningar, som sjöng så här. Det var svenskar. Svenska barn, i elva-tolvårsåldern, 1989–90. (Och texten har hittats på av vuxna människor i Sverige, bevisligen så sent som på 80-talet, det visar referensen till Rambo.)
Jag har fått intrycket att inte så många nu för tiden kommer ihåg ramsan, men en del känner nog till den ändå, för när jag har googlat på den har jag bl.a. upptäckt att ”Vi vill åka till Moskva” är namnet på ett verk (en flagginstallation) av konstnären Oscar Guermouche, där han använder sig av en ännu längre version av ”visan”. Den kan läsas här. Den skiljer sig alltså lite från de rader som skanderades i mitt omklädningsrum (det fanns säkert flera varianter) men den är lika våldsam och brutal.

Som sagt, en helt vidrig ramsa.
Visst är det här ord och inte handling, men ord kan snabbt övergå i handling om omständigheterna är sådana, och i vilket fall så speglar ju orden vad man har för inställning och värderingar i botten.
Läs därför orden en gång till (om ni inte kräks av det) och se mig sedan i Facebook-ögonen och säg allvarligt att det är invandrare och deras kvinnosyn som ligger bakom de flesta sexual- och våldsbrott i Sverige, att svenskar har mycket sundare värderingar och att svenskar verkligen inte skulle kunna begå vidriga grymheter om det blev krig och konflikter.

Inga kommentarer: